Categorii

Sinod, cardinalul Ouellet: „Nu sunt împotriva lui viri probati, ci sceptic”

„Nu sunt împotrivă, ci sunt sceptic”. Cardinalul Marc Ouellet declară public poziţia sa cu privire la problema care, de multe luni, aprinde dezbaterea în jurul Sinodului despre Amazonia care se va ţine în Vatican de la 6 la 27 octombrie. Adică aceea a „viri probati”, hirotonirea bărbaţilor căsătoriţi de o anumită vârstă şi cu credinţă dovedită care să poată distribui sacramentele. O posibilitate prevăzută deja în Biserica antică şi care a fost discutată în Sinodul din 2005, dar care acum, din diferite părţi, este interpretată ca preludiu pentru abolirea celibatului.

Un risc probabil de temut şi de cardinalul Ouellet, prefect al Congregaţiei pentru Episcopi şi preşedinte al Comisiei Pontificale pentru America Latină, care la patru zile de la deschiderea adunării sinodale a publicat o carte, „Prieteni ai mirelui” (editată de Cantagalli), pentru a aprofunda „o viziune reînnoită a celibatului sacerdotal”.

Expirarea este curioasă, însă opera cardinalului canadian, „ratzingerian de fier” şi „conservator deschis” aşa cum este cunoscut în Curie, nu vrea să fie un atac la Sinod nici un mod pentru a influenţa discuţiile părinţilor. Cel puţin aşa a asigurat acelaşi autor în această dimineaţă, în timpul prezentării volumului în Sala Marconi din Palatul Pius.

Ouellet a rămas ferm pe poziţiile sale: „Nu cred că pentru a avea o faţă amazoniană, Biserica are nevoie de preoţia căsătorită”, dar foloseşte tonuri conciliante cu privire la dezbaterea care va avea loc în mod inevitabil în aulă cu privire la tem: „Până la urmă Duhul Sfânt este cel care conduce lucrările”. Desigur se distanţează de unii colegi episcopi şi cardinali care, recent, au publicat documente de opt pagini împotriva presupuselor „erori teologice grave şi erezii” conţinute în Instrumentum laboris. Aceiaşi care au lansat „o cruciadă de post şi rugăciune” de la începutul până la sfârşitul adunării pentru a evita derive în Biserică.

„Las altora libertatea de a se exprima – comentează prefectul episcopilor –, eu am exprimat punctul meu de vedere. Sunt încrezător pentru că papa este succesorul lui Petru şi un om de discernământ, precum şi de mare mărturie. Deci, eu drept colaborator al său, încerc să fac tot ce pot mai bun”.

Pentru Ouellet este „prea repede” pentru a spune dacă vor fi despicări în cazul în care propunerea lui „viri probati” ar fi aprobată de majoritatea de 2/3 a părinţilor votanţi, deci pusă negru pe alb într-o exortaţie apostolică a pontifului devenind magisteriu al Bisericii. „Nu pot să anticipez acum un răspuns, este prea repede. Trebuie trăit evenimentul, trebuie urmată reflecţia. Sunt toţi episcopii din Amazonia şi alţi invitaţi, ne vor face să conştientizăm condiţiile culturale şi ecleziale din acest teritoriu imens, toate problematicile ecologice, protejarea populaţiilor şi a problemelor antropologice fundamentale. Cred că va fi un schimb pozitiv şi bogat”.

Deci, nicio scânteie, aşa cum s-a întâmplat în dublul Sinod despre familie din 2014-2015. Şi totuşi sunt cei care ajung să imagineze şi o „schismă” după adunarea despre Amazonia. „Acest eveniment a fost convocat de Sfântul Părinte în lumina spiritului şi a rugăciunii. Să nu uitaţi, Duhul Sfânt este cel care conduce lucrările”, afirmă clar cardinalul. Sinodul, adaugă el, este „un exerciţiu spiritual de mare însemnătate” şi, tocmai pentru aceasta, „trebuie să fie condus cu deschidere a inimii, fără prejudecăţi care închid înainte de a începe să auzim ce au de spus episcopii care sunt acolo”.

În afară de asta, problema lui viri probati pentru conducătorul Dicasterului este „o ipoteză foarte, foarte, secundară. Problemele esenţiale nu sunt acelea”. Totuşi, unii episcopi din diferitele vicariate din „cuenca” Amazonicas nu gândesc aşa; ba chiar mulţi vorbesc despre o adevărată „necesitate” considerând că există comunităţi indigene, la care cu greu se poate ajunge după multe ore (sau, chiar, după zile) de călătorie în canoe, care primesc Euharistia o dată la fiecare două luni.

Pentru Oullet sunt clare aceste situaţii, însă consideră oricum „contraproductiv pentru evanghelizare a introduce alternative” care să poată pune la îndoială „puterea evanghelizatoare a celibatului”. Care „nu este o dogmă”, afirmă el, „ci o legătură foarte strânsă, foarte intimă, cu Cristos atât pentru episcop cât şi pentru preot”.

Cât priveşte cazul specific din Amazonia, ea „a fost evanghelizată 80% de comunităţi călugăreşti, preoţi, grupuri de consacraţi”, afirmă cardinalul. „Dacă vocaţiile sunt în scădere, dacă nu mai avem preoţi pentru a-i trimite, trebuie găsită o alternativă. Nu sunt împotriva lui viri probati, ci sunt sceptic. În Amazonia lipsesc cateheţii, nu au nici măcar diaconi. Să înceapă de la alte lucruri înainte de a se gândi că pentru comunităţile îndepărtate sunt necesari viri probati. Trebuie luat act de condiţiile concrete ale fiecărui loc şi a dezvolta o evanghelizare înculturată pentru ca indigenii să se simtă parte din comunitate. Dar nu cred că preoţia căsătorită este o soluţie”.

În sfârşit, cardinalul Ouellet îşi scoate o pietricică din pantof cu acela care afirma că riscă să devină prea autoreferenţială o dezbatere numai cu privire la slujiri şi nu cu privire la exigenţa credincioşilor de a primi sacramentele. „Cum de nu vorbim despre necesitatea de sacramente şi după aceea mirul a devenit un adio şi nu inserare în adunare?”, a întrebat el. „Până la ce punct se ia în serios pregătirea tinerilor şi copiilor care se miruiesc şi apoi dispar? Părinţii vin împreună cu copiii, apoi după mir nu se mai vede nimeni”.

De Salvatore Cernuzio

(După Vatican Insider, 2 octombrie 2019)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătraşcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.