Categorii

Rușii iubesc Crăciunul, dar nu în biserică

Centrul de cercetări statistice Sova, unul dintre cele autoritare din ţară, a publicat pentru fiecare regiune datele referitoare la frecvența în biserică în timpul liturgiilor ortodoxe de Crăciun în timpul săptămânii trecute. Cifrele oscilează între 1 şi 3%, cu o medie în ansamblu pentru toată Rusia care nu depășește 2% în linie cu ultimii ani, chiar dacă ușor în scădere. Este vorba de cea mai scăzută frecvență constatată în toate țările creştine (Franţa, una din cele mai secularizate, este la 5-7% circa).

Această înclinație scăzută a rușilor de a participa la ceremoniile liturgice ilustrează caracterul propriu al ortodoxiei rusești, care se afirmă mai mult ca realitate identitară național-populare, decât în mod expres religioasă; aşa cum obișnuia să repete Boris Eltsyn, primul preşedinte post-comunist în anii ’90, este o ţară de „atei ortodocși”. Reprezentanții patriarhiei de Moscova nu comentează aceste date, dar nu par să fie deosebit de preocupați, aşa încât continuă să dezvolte programe de edilitate ecleziastică ce contrastează tot mai mult cu frecvența scăzută a credincioșilor.

În acelaşi timp primarul de Moscova, foarte fidelul lui Putin, Serghei Sobianin, a sărbătorit în zilele trecute marele succes al festivalului „Călătorie în Crăciun”, care s-a desfășurat în capitală de la 13 decembrie la 12 ianuarie şi care a înregistrat prezența a peste 15 milioane de vizitatori. Anul trecut manifestația a ajuns la 18,6 milioane de participanți, pe o perioadă mai lungă; Sobianin a  manifestat orgoliul său pentru recordul obţinut pentru „cea mai mare sărbătoare de Crăciun din toată Europa”, în care se țin diferite manifestări culturale, întreceri de sporturi de iarnă, propuneri culinare de Crăciun şi o vastă alegere de suveniruri.

Deci Crăciunul se extinde după „calendarul dublu” occidental (25 decembrie) şi oriental (7 ianuarie), asumând mai mult un caracter comercial şi popular, în care partea religioasă este în mod categoric întunecată. Sărbătorile se prelungesc până la 19 ianuarie, dată a sărbătorii ortodoxe a Botezului Domnului, în care mulţi participă la „baia în apele înghețate” care se ține după liturghii. Anul acesta rușii sunt preocupați datorită temperaturilor ridicate, care fac să se topească gheața împiedicând o realizarea a performance folclorice ortodoxe.

De altfel, acelaşi fenomen se repetă şi cu ocazia festivităților pascale, mai simțite de Biserica ortodoxă faţă de cele de Crăciun, şi în care procentul de credincioşi în biserică se ridică până la 3% circa. Mulţi merg la biserică numai pentru binecuvântarea dulciurilor pascale, fără a lua parte la rituri. Procentul de ortodocși „activi” în Rusia nu crește, ba chiar este în scădere de mai mulţi ani, în pofida propagandei religioase intense sprijinite de structurile publice statale şi locale şi de conducătorii politici prezenți mereu în primul rând la liturgii, începând de la preşedintele Vladimir Putin.

Protagonismul Bisericii ortodoxe în diferitele problematici sociale, în apărarea familiei, a vieţii care trebuie să se nască şi a valorilor morale, nu pare să reușească să schimbe orientarea populaţiei, care înregistrează cele mai mari cifre procentuale de avorturi şi divorțuri din lume. Biserica se ridică în apărarea viziunii creştine a vieţii private şi publice împotriva „degradării morale provocate de influența occidentală”, însă în realitate societatea rusă de astăzi nu pare să se descotorosească mult de obiceiurile din timpurile ateismului sovietic, unde totuşi 2-3% din populaţie încerca să frecventeze bisericile în pofida numărului mic al lor şi a riscurilor pe care le comporta acest lucru.

De altfel nu este ușor să se calculeze numărul „enoriașilor ortodocși”, deoarece nu există registre oficiale nici măcar pentru sacramente, şi însăși legea rusă despre libertatea de religie interzice să fie puși credincioşii să semneze orice document care atestă apartenența lor la o confesiune religioasă. Statisticile în acest sens sunt destul de generice şi adesea generoase, iar datele cele mai credibile sunt cele ale ministerului de interne, care controlează orice tip de adunare a populaţiei.

De Vladimir Rozanskij

(După asianews.it, 14 ianuarie 2020)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătraşcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.