Categorii

Patriarhia de Moscova reafirmă poziţia sa cu privire la conciliul din Creta: Important dar nu panortodox

Patriarhia-Moscova-Sinod-CretaUn eveniment important pentru istoria procesului conciliar, demarat de mai multe decenii de Biserica ortodoxă, dar nu un conciliu „panortodox”.

La trei săptămâni de la încheierea sfântului şi marelui conciliu ţinut în insula greacă Creta de la 19 la 26 iunie, Patriarhia de Moscova a făcut publică poziţia oficială exprimată de sfântul sinod reunit în zilele trecute întocmai pentru a evalua rezultatul întâlnirii conciliare la care, după cum se ştie, ortodocşii ruşi au decis să nu participe, la fel ca aceia din Bulgaria, Georgia şi din Patriarhia de Antiohia. „Sfântul sinod a stabilit că acest conciliu, care a avut loc la Creta, nu poate să fie considerat ca panortodox şi documentele pe care le-a aprobat nu exprimă un consens panortodox”, a declarat agenţiei Interfax-religion Vladimir Legoyda, şef al departamentului sinodal pentru Biserică, societate şi relaţiile cu mass-media.

Într-un comunicat difuzat la sfârşitul lucrărilor, începute cu un minut de tăcere şi de rugăciune pentru victimele atentatului terorist de la Nisa, a fost de aceea reafirmată, în substanţă, poziţia pe care sfântul sinod de la Moscova o exprimase deja în reuniunea de la 13 iunie, în care făcând cunoscută „imposibilitatea participării delegaţiei Bisericii ortodoxe ruse” la întâlnirea din Creta se reafirma însă angajarea de „a întări cooperarea panortodoxă în pregătirea viitorului sfânt şi mare conciliu”.

Sfântul sinod de la Moscova recunoaşte aşadar că acel conciliu „ţinut la Creta, la care au participat primaţii şi episcopii din zece dintre cele cincisprezece Biserici ortodoxe autocefale, a fost un eveniment important în istoria procesului conciliar al Bisericii ortodoxe, demarat de primă conferinţă panortodoxă din Rodi în 1961”.

În această optică, se subliniază din nou un element pe care Moscova îl consideră esenţial, adică „fundamentul cooperării panortodoxe şi al întregului proces conciliar a fost constituit mereu de principiul consensului”. În acest sens, a recunoaşte ceea ce a făcut conciliul, în lipsa unui acord între diferitele Biserici ortodoxe autocefale ar însemna încălcarea acestui principiu. De aici pasajul fundamental în care se remarcă faptul că acest „conciliu din Creta nu poate deci să fie considerat panortodox şi documentele care au fost adoptate nu pot să fie considerate exprimări ale consensului panortodox”.

Totuşi părinţii sinodali asigură că se vor îngriji să studieze, odată ce vor fi încredinţate oficial, documentele de la Creta. De fapt, în cursul sfântului şi marelui conciliu au fost adoptate cele şase texte care figurau pe ordinea de zi şi au fost publicate şi o enciclică şi un important mesaj adresat poporului ortodox şi tuturor persoanelor de bunăvoinţă. „După ce vom primi exemplarele certificate în mod oficial ale documentelor aprobate de conciliul din Creta”, se citeşte în comunicat, se asigură că textele vor fi încredinţate unei „Comisii biblico-teologice” pentru publicarea lor şi studierea lor, „ţinând cont şi de posibile reacţii şi comentarii ale episcopilor, clerului, instituţiilor, teologilor, călugărilor, monahilor şi laicilor”.

La sfârşitul studiului concluziile vor fi încredinţate sfântului sinod de la Moscova.

(După L’Osservatore Romano, 18-19 iulie 2016)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătraşcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.