Categorii

Pakistan, după achitarea lui Asia Bibi „legea de blasfemie” în centrul dezbaterii

A mărturisit că „a plâns de bucurie” când, în 2010, Asia Bibi a fost condamnată la spânzurătoare după un denunţ organizat de el şi după mărturia dată în tribunal. Qari Mohammad Salim n-a avut un cuvânt de căinţă după ce judecătorii de la Curtea Supremă, la 31 octombrie, au achitat femeia pakistaneză de delictul de blasfemie. Salim este imamul care în 2009, după ce a consultat cele două femei musulmane Asma şi Mafia, colege de muncă ale lui Asia Bibi, a concertat cu ele denunţul fals pentru blasfemie. Dând astfel drumul unui calvar care este încă în desfăşurare, în timp ce femeia, eliberată din închisoare, este sub strictă supraveghere, într-un loc secret, pentru a o ţine departe de cei care ar vrea s-o ucidă, considerând-o, oricum şi în pofida a toate, „vinovată de blasfemie”.

Însă acum, pentru Qari Mohammad Sali s-ar putea ca totul să se plătească. Speră asta mulţi în Pakistan, creştini şi musulmani, analişti şi comentatori şi care promovează revizuirea legii despre cei vinovaţi de blasfemie. Nu pentru a o putea abroga (lucru imposibil dat fiind contextul social), dar măcar pentru a-i împiedica abuzurile: adică pentru a evita ca să fie utilizată cu uşurinţă ca o „măciucă” pentru a lovi adversari în răzbunări private, în controverse care nu au nimic religios.

În societatea pakistaneză s-a pornit o mişcare de opinie care vrea să profite de oportunitatea achitării lui Asia Bibi pentru a corecta absurdităţile din această lege. „Poliţia trebuie să aresteze pe Qari Muhammad Salim şi pe cele două femei musulmane care au inventat false acuze de blasfemie împotriva lui Asia Bibi” cere Taskeen Khan, intelectual creştin şi conducător al unei emisiuni de televiziune de pe postul creştin Glory Tv din Pakistan.

Activistul catolic Rashid Gill, coordonator al Comisiei „Justiţie şi pace” la Karachi, a explicat agenţiei vaticane Fides: „Cerem ca acuzatorilor falşi dovediţi să li se aplice aceeaşi pedeapsă celor vinovaţi de blasfemie, în fiecare caz de presupusă blasfemie. Acesta va fi unicul mod pentru a opri abuzul legii”.

Activişti musulmani elogiază mişcarea judecătorilor de la Curtea Supremă, care au stigmatizat folosirea improprie a legii despre blasfemie şi amintesc că, înainte de guvernul dictatorului Zia-ul-Haq, existau foarte puţine cazuri de denunţuri în ţară. Generalul a introdus, pe o legislaţie generică, parte din aparatul de moştenire britanică, două noi aliniate ale Codului Penal („295 b” şi „295 c”, care pedepsesc cu închisoare pe viaţă sau pedeapsa cu moartea insulta adusă Coranului şi profetului Mahomed) care au cauzat din anii ’80 până astăzi peste 1500 de cazuri pe care avocaţii le recunosc în cea mai mare parte inventate în întregime.

Tema ajunsese cu greu la nivel politic: în martie 2018, Comisia pentru drepturile umane de la Senatul din Pakistan a propus câteva amendamente la lege pentru a-i pedepsi pe acuzatorii falşi, sugerând chiar să se aplice aceleaşi pedepse prevăzute pentru cel care încalcă legea. Măsura n-a trecut datorită opoziţiei partidului politic Jamiat-Ulema-e-Islam Fazl (Jui-F).

Însă în iulie a fost ales un nou parlament şi noul guvern al lui Imran Khan este la putere în Pakistamn. Aceasta este considerată o ocazie: dominicanul James Channan, care la Lahore conduce „Peace Center”, realitate angajată în promovarea dialogului interreligios şi a drepturilor umane, remarcă la Vatican Insider: „La alegerile trecute partidele islamice n-au obţinut un rezultat bun: alianţa partidelor religioase Mutahida Majlas-e-Amal (MMA) a obţinut numai 12 locuri. Aşadar şi politica poate astăzi să ducă înainte măsuri legislative inspirate din principii de egalitate, echitate, din demnitate şi drepturile tuturor. Guvernul, în acţiunea sa politică, va putea ţine cont de asta şi sperăm să facă un pas înainte în această direcţie”.

Trebuie spus că, referitor la problema legii de blasfemie, şi Consiliul pentru ideologia islamică – organism care evaluează compatibilitatea legilor cu credinţa musulmană – deja în 2010 a recomandat „să se adopte măsuri corespunzătoare, administrative, procedurale sau legislative, pentru a opri cazurile de abuz al legii despre blasfemie”, deşi se declară contrar abrogării sale. Consiliul sugera unele variaţii procedurale: a face obligatoriu pentru denunţător să aducă dovezi concrete în sprijinul acuzelor (în timp ce acum datoria de a dovedi aparţine apărării); să se judece cazurile de presupusă blasfemie de Înalta Curte, tribunal de apel, mai puţin supus influenţei grupurilor radicale; a lăsa ca investigaţiile să fie făcute de un oficial de poliţie mai mare în grad (pentru a tutela victimele şi a descoperi posibilele uneltiri).

„A adopta astăzi aceste măsuri ar fi un mare pas înainte”, conclude Channan, „şi jertfa lui Asia Bibi – nouă ani în închisoare, nevinovată – ar valora pentru ceva: a îmbunătăţi societatea şi statul în tutelarea drepturilor tuturor”.

De Paolo Affatato

(După Vatican Insider, 22 noiembrie 2018)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătraşcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.