Categorii

Numiri ale episcopilor: marele cadou al Papei oferit Bisericii din China?

episcopi-chinaUn preot din Biserica oficială (recunoscută de stat) comentează ştirile din aceste zile despre „iminenta” publicare a acordului dintre China şi Vatican; despre „iminenta” legitimare a episcopilor excomunicaţi; despre dreptul de numire a episcopilor care ar trece în mâinile Pechinului (sau ale consiliului episcopilor chinezi, nerecunoscut de Sfântul Scaun). „Unii au spus că tratativele dintre China şi Vatican sunt plătite pe pielea Bisericii clandestine. În realitate, dacă Papa acordă Pechinului dreptul de numire a episcopilor, atunci se sacrifică întreaga Biserică din China”. Autorul – cu pseudonimul de „preot eremit” – este un preot blogger din nordul ţării, foarte cunoscut.

Aud în jur ştirea conform căreia consacrarea episcopală a monseniorului Petru Ding Lingbin din dieceza de Changzhi (Shanxi) ar putea avea loc pe data de 10 a acestei luni dedicate răposaţilor. În trecut au existat anulări neprevăzute ale datei de consacrare anunţate în prealabil. În general, cea mai mare parte a acestor anulări este cauzată de probleme legate de persoanele numite pentru hirotonirea episcopală; sau de o acţiune de sabotaj a preoţilor şi credincioşilor împotriva guvernului care încearcă să „arunce cu nisip în ochi” (făcând să intervină episcopi ilegitimi la consacrare); sau de candidat care pe neprevăzute refuză să fie consacrat; sau de opoziţia faţă de citirea publică a pseudo-numirii din partea conferinţei episcopale ilegitime în timpul ritului. Un asemenea fapt s-a petrecut în dieceza de Wenzhou în timpul luării în primire din partea răposatului monsenior Zhu Weifang. Un preot prezent acolo, pr. Li Zhenhua a luat foaia din mâinile delegatului conferinţei episcopale [ilegitime], spunând: Aici trebuie să se anunţe numirea din partea Papei şi a Vaticanului.

Deci [certitudinea] hirotonirii monseniorului Ding Lingbin pentru data de 10 noiembrie mai este încă de văzut. În acest moment, diferite ştiri pline de certitudine (legitimarea a episcopilor ilegitimi; încredinţarea puterii de numire episcopală Pechinului; ajungerea la acord între cele două părţi; semnarea acordului [China – Sfântul Scaun], etc.) folosesc toate pentru a arunca nisip în ochii Vaticanului [îngropând totul şi amestecând episcopii legitimi şi ilegitimi]. Folosesc numai pentru a face presiune asupra Vaticanului de a pune vreo hârtie în plus în mâna adversarului în tratativele dintre China şi Vatican.

De ce spun aşa? Monseniorul Ding Lingbin din dieceza de Changzhi, şi monseniorul Tang Yuange din Chengdu, sunt deja aprobaţi de Papa, primind numirile de mulţi ani. Deci, înainte de hirotonirea din 10 noiembrie, chiar dacă China şi Vatican încă nu vor semna acordul, sau nu-i vor legitima încă pe cei ilegitimi, s-ar face ca înainte încurcând lucrurile: îngropând, amestecând episcopi legitimi şi ilegitimi, impunând citirea pseudo-numirii. Conform experienţei din trecut, în general se citeşte în prealabil numirea din partea Papei în faţa preoţilor diecezani în privat. Apoi, preoţii din fiecare dieceză [interesată] în general iau o atitudine pozitivă sau negativă pentru a sabota această „îngropare şi amestecare a episcopilor ilegitimi” şi citirea „pseudo-numirii”. Punând în act aceste rezistenţe, se exprimă credinţa garantând eficacitatea sacramentului şi sacralitatea şi inviolabilitatea ceremoniei de hirotonire.

Prin credinţă, legea Bisericii catolice afirmă că este dreptul Papei să numească episcopii. Şi cu privire la asta nu este nimic de discutat. Monseniorul Ding Lingbin şi monseniorul Tang Yuange au primit amândoi aprobarea şi numirea de la Papa pe căi private. Şi de aceea sunt candidaţi cu drept deplin să fie episcopi diecezani (autorităţile interesate de obicei se prefac că nu ştiu închizând un ochi. Ştiu de asemenea că în Biserica catolică există puţini care sunt dispuşi să fie consacraţi în mod ilegitim şi să fie excomunicaţi).

Acum a apărut anunţul public al consacrării episcopale a monseniorului Ding Lingbin, (în realitate această consacrare ar fi trebuit să aibă loc de mult timp şi această consacrare nu este deloc împotriva legii Bisericii). Însă China încearcă să folosească această situaţie pentru a forţa Vaticanul să înainteze tratativele.

Dar aşa cum am spus mai înainte, ceea ce ea poate să facă este numai să impună amestecarea dintre episcopi legitimi şi ilegitimi pentru a citi pseudo-numirea. În Biserica catolică din China, episcopi, preoţi şi credincioşi au o bogată şi lungă experienţă de luptă şi de aceea vor folosi toate modurile şi mijloacele pentru a arăta legitimitatea consacrării.

Papa Francisc a indicat că în tratativele dintre China şi Vatican „lucrurile lente merg bine, mereu. Lucruri făcute în grabă nu merg bine”. Probabil că putem să facem ipoteza că nu-l vom mai vedea pe Sfântul Părinte arătând o atitudine clară şi pozitivă faţă de negocieri. Chiar dacă el în trecut a exprimat atâtea urări şi a spus atâtea cuvinte frumoase despre guvernul chinez.

A rămas numai Vatican Insider ca să arunce afară din când în când şi în mod agresiv mesajul conform căruia Biserica din China – deşi într-o situaţie dificilă – este de acum gata să se sacrifice pentru a accepta „acordul dintre China şi Vatican” (vezi pentru asta interviul luat episcopului subteran, data-base despre episcopii chinezi, lista duşmanilor Papei). Mesajul lor pare adevărat, dar nu este sigur.

Pentru că numirile episcopilor sunt oricum ale autorităţii pontificale.

Deci, între toate ştirile din media chineze care propagă cu forţă că „China şi Vatican au ajuns la acord cu privire la numirea episcopilor”, Papa Francisc a rămas lucid. Şi deşi el a exprimat dorinţa de a face un lucru mare pentru „Biserica din China” înainte de închiderea Anului Jubileului, nu cred că acest lucru mare este să ofere Pechinului dreptul de numire a episcopilor!

Unii au spus că tratativele din China şi Vatican sunt plătite pe pielea Bisericii clandestine. În realitate, dacă Papa acordă Pechinului dreptul de numire a episcopilor, atunci se sacrifică întreaga Biserică din China. „Pentru binele Bisericii din China” se sacrifică Biserica din China, încredinţând propria autoritate sacră unui guvern ateu: mi se pare că Vaticanul nu poate face acest pas în mod aşa de uşor!

Unele media spun că China şi Vatican deja au semnat acordul şi că Papa păstrează numai dreptul de veto [asupra candidaţilor la episcopat].

Au semnat sau nu acordul? E suficient de văzut dacă se schimbă data hirotonirii monseniorului Ding Lingbin fixată pentru această lună. Să vedem dacă se schimbă, dacă hirotonirea continuă liniştită, dacă există încă îngropări (amestecând episcopi legitimi şi ilegitimi); să vedem dacă în timpul citirii pseudo-numirii va fi cineva gata s-o saboteze public, chiar şi numai cu o fluierătură (de dezaprobare).

Chinei îi place mereu să facă în modul său calculele. Înainte şi după diferitele întâlniri de lucru ale grupului [chinez-vatican], media s-au dezlănţuit să speculeze ducând la nebunie (schizofrenie) Biserica din China. Motiv pentru care sunt unii care insultă, unii care sunt dezamăgiţi, unii care aplaudă, unii care complotează. Însă melodia principală pe care ei vor s-o transmită este întotdeauna: credincioşii chinezi sunt gata să primească semnarea „acordului dintre China şi Vatican” cu bucurie: solicitându-i Papei să încredinţeze „autoritatea numirii episcopilor” [Pechinului], aducând astfel omagiu deschiderii celei de-a IX-a Adunări a reprezentanţilor catolici chinezi!

Dar, atât timp cât nu este publicat acordul dintre China şi Vatican; atât timp cât Papa Francisc nu se exprimă în mod explicit, în pofida folosirii mass-media (ale aparatului guvernamental), noi răspundem mereu cu cuvintele cardinalului Zen: Nu văd cu ochi buni acest dialog secret dintre China şi Vatican.

Nu e nevoie de prea mult timp: la 10 noiembrie adevărul va veni singur…

De Shan Ren Shen Fu

(După www.asianews.it, 4 noiembrie 2016)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

 

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.