Categorii

Müller: Curia îl ajută pe Papa, nu este în centrul Bisericii

Cardinal-MullerCuria Romană „este un instrument de ajutor pentru conducerea Bisericii” şi „nu este în centrul Bisericii”: aşa a afirmat cardinalul Gerhard Ludwig Müller, prefect al Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei, care, într-un lung interviu de sfârşit de an acordat ziarului german Die Zeit, subliniază apărarea săracilor pe care o face papa Francisc şi sublinierea sa că „periferia, teologic vorbind, nu este la margini ci în centru. Speranţa omenirii este Isus Cristos şi nu Bursa din New York”. Cardinalul respinge acuzele de erezie pe care unele sectoare catolice îl adresează Papei, subliniind, cu privire la posibile formulări „nefericite, nepotrivite sau vagi” că nici Papa nici episcopii nu pot contrazice Cuvântul lui Dumnezeu, contestă că soluţia găsită la Sinodul despre familie, incubată în cercul german, este un „compromis”, doreşte o distanţare în cadrul comunităţii islamice faţă de terorism şi contestă suspiciunile de rea administrare în sânul Dicasterului său.

În trecerea de la Benedict al XVI-lea la Francisc, afirmă cardinalul german intervievat de Evelyn Finger, „misiunea mea nu s-a schimbat. Congregaţia slujeşte în numele Papei magisteriul universal al Bisericii, respectând regulile şi statutele aprobate”, fără a nega că „cei doi Papei pentru care coordonez lucrările Congregaţiei sunt persoane diferite”, un fapt care „îmbogăţeşte Biserica”. În privinţa „reînnoirii” Curiei, nu este, după părerea lui Müller, „un program specific al unui singur papă”. Curia „este un instrument de ajutor pentru conducerea Bisericii. Nu este în centrul Bisericii. Acolo unde e celebrată Euharistia este centrul Bisericii, chiar şi într-un umil bordei din junglă. Atenţia mediatică disproporţionată faţă de Curie şi nu faţă de Evanghelie este dovada că e nevoie de o schimbare de perspectivă. Colaboratorii din Curie trebuie să fie plini de spiritul lui Petru şi să-l slujească în figura papilor. Numai cel care în pofida tuturor slăbiciunilor sale poate să-i spună lui Isus, cu Petru, «da, Doamne, tu ştii că te iubesc», poate să fie de partea succesorului său, papa, cu sfaturi şi păreri”. Cardinalul, care precizează că vrea să fie „atent” pentru a evita instrumentalizări, exprimă îndeosebi apreciere faţă de papa Francisc datorită apărării săracilor şi a sublinierii sale neobosite că „periferia, teologic vorbind, nu este la margini ci în centru. Speranţa omenirii este Isus Cristos şi nu Bursa din New York”.

Müller revine asupra evenimentului de iregularităţi financiare reieşite, şi corectate, în sânul Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei, reieşit când popularul ziar german Das Bild a scris despre un fond la negru de 20 de mii de euro găsit ascuns în birouri. „Nu am fost numit prefect al Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei ca să mă ocup de o temă secundară precum aşa-numitele finanţe ale Vaticanului, cu atât mai mult de instituţiile lor lumeşti care nu aparţin Curiei. Există alţii care pot face asta mai bine şi mai cu plăcere”, răspunde fostul arhiepiscop de Regensburg, care, în privinţa articolului din Das Bild, lichidează „fanteziile investigative” ale „presei senzaţionaliste” (yellow press, n.t.) ca „nefondate” şi menite să „deranjeze munca noastră efectivă” şi critică pe cel care ia în serios „ridicolul”.

În interviu Müller contestă apelativul de „conservator”, revendică prietenia sa cu teologul eliberării Gustavo Gutierrez şi afirmă că astăzi „nu mai trăim în timpul confesionalismului, ci în timpul lui ecumene”. Sinodul despre familie „a fost obositor, pentru că era vorba despre ceea ce ne-a fost dat de Dumnezeu în sacramentul căsătoriei şi despre modul cum îl putem trăi cu fidelitate în actualele condiţii de viaţă”, afirmă Müller, care, în privinţa rolului de rotulă avut în discuţiile din cercul german, din care el făcea parte împreună cu personalităţi precum cardinalii Christoph Schönborn, Reinhard Marx, Walter Kasper, precizează că n-a fost vorba despre un „compromis” şi esenţa căsătoriei rămâne posibilitatea de „a spune da în mod definitiv unei persoane de celălalt sex”.

Pontiful argentinian subliniază că nu doctrina ci milostivirea lui Dumnezeu este în centrul creştinismului? „Papa Francisc are stilul său de predică şi pastoraţie, care convinge milioane de persoane. Dar a subliniat de mai multe ori că toate declaraţiile sale şi gesturile sale trebuie interpretate în contextul crezului catolic. Doctrina credinţei nu este o teorie construită de oameni”. Cât priveşte faptul că unii „catolici”, întreabă intervievatoarea, „îl insultă pe Papa definindu-l eretic”, „nu numai prin funcţia mea – răspunde Müller – ci din convingere personală trebuie să contest asta. Eretic în definiţia teologică este un catolic care neagă cu încăpăţânare un adevăr revelat şi prezentat de Biserică. Lucru complet diferit este atunci când o învăţătură a credinţei prezentată oficial este exprimată probabil în mod nefericit, nepotrivit sau vag. Magisteriul Papei şi al episcopilor nu este superior Cuvântului lui Dumnezeu, ci îl slujeşte. A stabilit asta şi constituţia dogmatică a Conciliului al II-lea din Vatican despre revelaţia divină”. Congregaţia, afirmă Müller, „îl slujeşte pe Papa în misiunea sa, pentru a respinge o eroare în credinţă”.

Cât priveşte terorismul de matrice jihadistă, Müller refuză ca „paternalistă şi contraproductivă” o abordare iluministă care urmează motoul „noi suntem înaintaţi şi ceilalţi s-au oprit la Evul Mediu”, ci subliniază că „studioşii şi politicienii islamici trebuie să arate în mod clar şi obligatoriu că violenţa contrazice în mod diametral opus voinţa lui Dumnezeu”. Cadoul unui potir pe care papa Francisc l-a oferit comunităţii luterane din Roma, mai afirmă Müller, a fost „un semn de speranţă, ca să vină ziua în care să se ajungă vizibil la unitatea deplină a Bisericii: în cunoaşterea credinţei, în semnul sacramental al mântuirii şi în compoziţia episcopatului cu Papa în vârf”.

De Iacopo Scaramuzzi

(După Vatican Insider, 31 decembrie 2015)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătraşcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.