Categorii

Mokrani: „La Nissa o logică satanică, însă ISIS pierde”

Am cerut profesorului Adnane Mokrani o primă evaluare asupra atentatului de la Nissa şi asupra implicaţiilor sale. Mokrani este teolog musulman, predă studii islamice la Institutul Pontifical de Studii Arabe şi de Islamistică şi la Universitatea Pontificală Gregoriana. În afară de asta este preşedinte al CIPAX, Centrul Interconfesional pentru Pace.

 

   Profesor Mokrani, ce raport este între atentatul teribil de la Nissa şi acel fenomen complex pe care-l numim fundamentalism?

„Suntem în faţa unui fenomen de criminalitate, de teroare aş spune fără precedent. Este greu de înţeles această logică, deviată, satanică, această voinţă de a ucide orbeşte oameni nevinovaţi cu obiectivul de a face rău, pentru o persoană normală, pentru o fiinţă umană. Este greu, aş spune, de înţeles şi logica politică pentru că nu este un proiect politic, nu poate să fie astfel dat fiind faptul că seamănă numai ură, mânie, răzbunare. Aşadar eu cred că ISIS pierde teren, şi va fi dezrădăcinat total în Siria şi în Irak. Şi în acest moment caută cu toate mijloacele să facă zgomot, să lovească în mod tot mai violent pentru a dovedi existenţa sa, vrea să facă să se creadă că supravieţuieşte pe urma loviturilor militare primite, dar oricum nu este un proiect politic la ceea ce asistăm pentru că nu există nicio logică umană în spate”.

 

   Papa, în zilele trecute, a cerut o negociere de pace în Siria: consideraţi că o puternică angajare diplomatică a Occidentului pentru negocieri care să pună capăt conflictelor din Siria dar şi în Irak poate să fie un ajutor decisiv pentru a dezrădăcina terorismul?

„Cu siguranţă terorismul joacă în golul politic, în sensul că fragilitatea regimurilor din Siria şi din Irak a deschis poarta pentru acest fenomen. Aşadar, o negociere serioasă în Siria dar şi în Irak, cu toate componentele societăţii este utilă, este foarte necesar ca toate partidele să se pună împreună pentru a găsi o soluţie politică şi negociată. Şi forţele regionale şi internaţionale au datoria de a contribui la un proiect politic care să pună capăt acestui măcel din Siria şi Irak. A constitui un guvern naţional stabil în Siria şi un guvern mai puternic în Irak de coeziune naţională: aceste puncte sunt necesare pentru a elimina terorismul”.

 

   Am văzut că aceşti tineri atentatori sunt adesea europeni, chiar dacă de origine magrebiană sau din alte regiuni. Cum influenţează religia asupra indivizilor care aleg să se sacrifice în acest mod atroce?

„Acest fenomen cere o muncă de grup a experţilor în psihologie şi sociologie, pentru a vedea profilul concret al acestor tineri nesăbuiţi. Prin ceea ce am văzut în Franţa, în Belgia, sunt tineri care provin dintr-o anumită fragilitate socială, tineri delincvenţi, care adesea au avut o trecere prin închisoare. Şi delincvenţa banală, criminală, se transformă în delincvenţă teroristă. Aşadar o muncă serioasă trebuie să fie făcută în închisori. Aceste persoane trebuie urmărite şi atunci când ies din închisoare, deci nu am un răspuns definitiv la această problemă, pentru că este un fenomen complex şi trebuie să fie făcută o muncă de grup care interesează diferite aspecte: culturale, sociale, psihologice”.

 

   Atentatele ca acela din Nissa par mai puternice decât dialogul dintre marile credinţe din zona mediteraneană, par să facă bucăţi munca aceluia care construieşte punţi. Care este astăzi funcţia dialogului interreligios în faţa terorismului?

„După părerea mea misiunea dialogului astăzi este aceea de a răspunde în mod uman şi spiritual la durere şi nu cu burta şi cu emoţia. Aşadar dacă aceşti terorişti vor să creeze un climat de panică, frică, uluire, vor să despice şi să împartă, noi în schimb trebuie să ieşim din această logică satanică, să rămânem în logica lui Dumnezeu. Şi aceasta este tocmai înţelepciunea dialogică: să nu uităm umanitatea noastră, pentru că riscul este de a intra într-o logică negativă, distructivă, şi nu trebuie să cădem în această capcană. Să nu se uite că în Irak, în zilele trecute, ultimele zile din Ramadan, a fost măcelul copiilor la piaţă unde au murit 200 de persoane, la sfârşitul Ramadanului familiile merg la piaţă ca să cumpere haine pentru copii şi tot la sfârşitul Ramadanului au comis un alt atentat, un alt măcel, în faţa mormântului profetului Mahomed la Medina. Şi atunci se vede că simţul sacrului nu mai există”.

 

   Aşadar suntem în faţa unui amestec straniu de religie care devine ideologie şi nu mai respectă nici măcar aspecte fundamentale ale credinţei?

„Da, este o ideologie criminală care foloseşte o acoperire religioasă desigur falsă”.

 

   Astăzi la Tunis, graţie iniţiativei asociaţiei Gariwo în colaborare cu ministerul de externe italian, se inaugurează prima „Grădina a drepţilor” în lumea arabă, în interiorul ambasadei italiene, unde sunt amintiţi acei musulmani căzuţi împotriva terorismului, a regimurilor autoritare şi care i-au apărat pe evrei în al doilea conflict mondial. Este dovada că există o imensitate, în lumea arabă şi musulmană, total diferită, din ceea ce vedem. Sunt mărturii care ne fac să sperăm în pofida tragicităţii momentului?

„Cu siguranţă, cu siguranţă. Credinţa noastră în bunătatea umană trebuie să rămână şi să găsească şi puncte luminoase în amintirea noastră şi în prezentul nostru pentru a construi un viitor de pace, de umanitate şi de solidaritate”.

 

De Francesco Peloso      –      (După Vatican Insider, 15 iulie 2016)

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.