Categorii

„În urmă cu cinci luni primaţii erau de acord cu privire la conciliul din Creta”

Patriarh-BartolomeuPatriarhul ecumenic de Constantinopol a ajuns la Creta, unde la 19 iunie se va deschide ceea ce trebuia să fie primul conciliu panortodox, după mai mult de un mileniu, dar care după renunţările Bisericilor din Antiohia, Bulgaria, Georgia şi în cele din urmă Rusia este destinat să se transforme în prima etapă a unui proces mai lung şi dificil.

„Sfântul mare conciliu – a spus Bartolomeu la sosirea sa în Creta – este misiunea noastră sacră”. Succesorul apostolului Andrei a afirmat că bucuria pentru acest eveniment este întunecată de decizia câtorva Biserici de a nu participa: „Responsabilitatea pentru decizia lor cade chiar asupra acelor Biserici şi asupra primaţilor lor – a adăugat Bartolomeu – dat fiind faptul că, în urmă cu doar cinci luni, la Sinaxa primaţilor ortodocşi la Geneva, am luat o decizie şi am pus semnăturile noastre pe ea: trebuia să venim la Creta în iunie pentru a realiza această viziune urmărită în cursul multor ani: toate Bisericile noastre doresc, declară şi proclamă unitatea Bisericii noastre ortodoxe. Şi vor să examineze problemele care se referă la lumea ortodoxă pentru a le rezolva împreună”.

Patriarhul de Constantinopol a spus şi că nu este prea târziu pentru Bisericile care au renunţat să reconsidere decizia lor: „Chiar dacă în ultimul moment, pentru a onora semnătura lor, vor veni în Creta, vor fi primite cu bucurie”. Ultima ştire în acest sens a fost oficializată la 15 iunie: patriarhul sârb Irineu a anunţat decizia finală de a participa la conciliu. Într-un comunicat, primatul Bisericii ortodoxe din Serbia a afirmat că punctul de vedere al Bisericilor absente va trebui să fie luat în considerare, altminteri delegaţia sârbă va abandona întâlnirea. Şi a mai adăugat că speră ca Bisericile prezente la conciliu să ia decizii care să nu fie prea controversate pentru Bisericile absente, ci să poată fi împărtăşite de ele.

Biserică sârbă a mai afirmat că acest conciliu „nu poate să fie ostatic al regulilor stabilite şi acceptate dinainte”. Cuvinte care sunt ecou al poziţiilor exprimate anterior de aceeaşi Biserică în momentul în care a pus la îndoială participarea sa cerând o dezbatere mai deschisă. Cu aceste premise, ceea ce se deschide în Creta la 19 iunie este numai primul capitol dintr-un proces mai lung. În proiectul iniţial, urmărit de Bartolomeu, semnul unităţii manifestate în faţa lumii pentru prima dată după mai mult de o mie de ani, ar fi reprezentat rezultatul cel mai semnificativ, făcând abstracţie de deliberările conciliare.

Absenţa a patru dintre cele paisprezece Biserici din comuniunea ortodoxă – şi între acestea Biserica rusă, care singură are jurisdicţie peste mai mult de jumătate dintre creştinii ortodocşi – de fapt va schimba natura întâlnirii, aducând în prim plan mai mult problemele existente în lumea ortodoxă decât mărturia unităţii. Dar tocmai pentru asta probabil ar putea să favorizeze o abordare mai directă şi aprofundată a aceloraşi probleme, schimbând schema lucrărilor prestabilită şi textele deja pregătite. Istoria conciliilor demonstrează că aceste dinamici nu sunt deloc noi şi nici nu reprezintă nişte excepţii: este suficient să ne gândim la ceea ce s-a întâmplat cu Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican.

De Andrea Tornielli

(După Vatican Insider, 16 iunie 2016)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.