Categorii

Filaret se desparte de Biserica autocefală ucraineană. Epifanie apropiat de greco-catolici

Patriarhul emerit al Bisericii ucrainene autocefale, nonagenarul Filaret (Denisenko), a intrat în conflict de câteva săptămâni cu noul mitropolit Epifanie (Dumenko), fostul său secretar şi succesor la conducerea Bisericii ortodoxe „naţionale”. Filaret a ameninţat că se desparte de Epifanie, pentru a da naştere unei patriarhii independente, pentru care intenţionează să convoace un sinod de instituire. Bătrânul ierarh din timpurile sovietice, care cel dintâi s-a despărţit de patriarhia de Moscova în anii ’90, se plânge de atenţia scăzută a tânărului mitropolit faţă de el, cu toate că i-a fost menţinută denominaţiunea primaţială. De la constituirea noii Biserici autocefale la începutul lunii februarie, Epifanie l-ar fi întâlnit pe Filaret de cinci ori.

În schimb patriarhul emerit ar vrea să rămână alături de succesorul său şi primul mitropolit al noii Biserici, pentru a conduce împreună turma credincioşilor şi „a apăra Biserica noastră”, mai ales după alegerile din aprilie care l-au destituit pe preşedintele „protector al Bisericii”, Petro Poroshenko, pentru a-l înlocui cu foarte laicul Volodymyr Zelensky. Noul preşedinte l-a întâlnit deja pe Epifanie, însă fără a face promisiuni ortodocşilor locali, care oricum au declarat că vor să-l susţină.

Filaret pretinde să fie numit ca patriarh în toate celebrările din Biserica ortodoxă, lucru care are loc numai în unele biserici, în timp ce peste tot este numit în ectenii numele lui Epifanie. Bătrânul patriarh continuă să considere activă jurisdicţia întemeiată de el, despărţindu-se de Moscova în 1992, şi trimite scrisorile sale pe hârtie cu atentul „Patriarhia de Kiev”. El afirmă că a fost „constrâns” de patriarhul Bartolomeu de Constantinopol să nu înainteze candidatura sa la conciliul de întemeiere din decembrie 2018, altminteri noua Biserică l-ar avea pe el drept conducător şi s-ar folosi de statusul patriarhal.

Nu-l satisface pe patriarh nici statutul aprobat de Constantinopol cu Tomos-ul de autocefalie, care de fapt pune Biserica ucraineană în strânsă dependenţă de patriarhia ecumenică, aşa cum se întâmplă în modalităţi variabile pentru toate celelalte Biserici ortodoxe, în afară de cea rusă. Nu întâmplător singurele patriarhii care au titlul „citadin” sunt cele antice de Constantinopol, Alexandria, Antiohia şi Ierusalim (aparte papalitatea de Roma), la care s-a adăugat cea de Moscova cu forţări însemnate. Celelalte Biserici autocefale au titluri diferite, chiar patriarhale, dar mereu „naţionale” (patriarhia de Serbia, Bulgaria, România, Albania, etc.), pentru a indica o funcţie mai locală, acolo unde „oraşele sfinte” au mai degrabă o valoare universală. Este pretenţia istorică a Moscovei „A Treia Romă”, şi Filaret ar vrea să atribuie această valoare simbolică şi Kievului, vechea „mamă a oraşelor ruseşti”.

Declaraţiile lui Filaret creează multă dezorientare în rândul credincioşilor, unde o bună parte a clerului este încă foarte legată de patriarhul emerit, în timp ce unele grupuri de laici au difuzat deja comunicate de protest împotriva amestecului bătrânului ierarh sovietic. Unii chiar propun ipoteza unei revocări a Tomos-ului, în caz de diviziuni interne excesive în noua Biserică.

La rândul său, mitropolitul Epifanie nu s-a pronunţat cu privire la criticile şi la ameninţările mentorului său, astăzi opozant al său, însă unele declaraţii ale sale au creat alte discuţii. Conform mitropolitului de Kiev, „este admisibilă” într-o zi unirea cu Biserica greco-catolică ucraineană, condusă de arhiepiscopul major Sviatoslav (Shevchuk), cu care el se află în mare sintonie. Intervenind la Espressso.TV., Epifanie a amintit că „realizăm multe proiecte importante cu greco-catolicii şi participăm împreună la atâtea manifestări”, şi se pare că deja s-a vorbit despre o posibilă unificare. „Într-o întâlnire cu Preafericirea Sa Sviatoslav, am vorbit să aprofundăm ulterior colaborarea noastră. În ea noi dezvoltăm un dialog, şi nu ştim până unde ne va duce asta; teoretic, este posibil să ajungem până la unire”. După părerea conducătorului autocefalilor, toţi ortodocşii ucraineni sunt destinaţi să se unifice, referindu-se fie la cei care ascultă de Moscova, fie la greco-catolici”.

De Vladimir Rozansdkij

(După agenţia AsiaNews, 14 mai 2019)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.