Categorii

Egipt, când Paul al VI-lea a restituit copţilor relicvele sfântului Marcu

Catedrala ortodoxă coptă „Sfântul Marcu”, biserică situată în districtul Abbasyia în Cairo (şi de aceea cunoscută şi drept catedrala din Abbassia sau Abbasyia), este sediul papei patriarh copt ortodox Tawadros al II-lea. Biserica are ca patron pe sfântul Marcu evanghelistul, considerat şi venerat ca fondatorul Bisericii copte. Unele relicve ale sale sunt păstrate în interiorul templului. În iunie 1968, Papa Paul al VI-lea a restituit copţilor ortodocşi din Egipt o parte dintre relicvele evanghelistului ca urmare a unei cereri a patriarhului Ciril al VI-lea cu ocazia celebrărilor celor o mie nouă sute de ani de la martiriul sfântului Marcu. Relicvele sfântului au fost furate în 828 şi duse la Veneţia. Părţile restituite de Papa Montini au fost „depuse cu mare devoţiune” într-un altar construit tocmai pentru acest scop şi încă se află acolo. În templu se venerează şi relicvele sfântului Atanasiu, patriarh de Alexandria.

Papii de la Roma şi papii copţi

Din acest moment raporturile dintre catolici şi copţi au început să crească în profunzime şi frecvenţă; acesta este un element de care trebuie ţinut cont foarte mult în „lectura” următoarei vizite a lui Francisc în Egipt, unde aşa cum se ştie îl va întâlni pentru a doua oară pe fratele său Tawadros al II-lea.

Prima întâlnire între un papă şi un patriarh ortodox copt din Egipt dăinuie de la 10 mai 1973. Cu această ocazie, în Vatican, Paul al VI-lea şi Shenouda al III-lea au semnat o importantă „Declaraţie” comună cristologică şi au demarat dialogul ecumenic bilateral între cele două Biserici. Declaraţia începea cu afirmaţia că Biserica din Roma şi Biserica din Alexandria împărtăşesc aceeaşi credinţă în Isus Cristos, „Dumnezeu desăvârşit cu privire la dumnezeirea sa şi desăvârşit cu privire la omenitatea sa”.

Întâlnirea următoare, dintre papa Shenouda al III-lea şi sfântul Ioan Paul al II-lea, a avut loc la Cairo în februarie 2000, în timpul pelerinajului jubiliar. Reuniunea cea mai recentă, la distanţă de patruzeci de ani de la întâlnirea predecesorilor lor (1973), este din 10 mai 2013, când Papa Francisc şi papa Tawadros al II-lea, ambii aleşi recent la conducerea Bisericilor lor, s-au întâlnit la Roma.

Paul al VI-lea

Papa Paul al VI-lea, cu privire la sfântul Marcu, evanghelist pe care-l cunoştea şi îl iubea mult, în cateheza din 25 aprilie 1967 a spus: „Istoria lui Marcu (a lui Ioan, numele său ebraic, numit Marcu, nume latin; cf. Fap 12,12) este foarte interesantă; se împleteşte probabil cu aceea a lui Isus, în episodul tânărului care, în noaptea prinderii lui Isus în Grădina Măslinilor, îl urma, după fuga discipolilor, acoperit cu o pânză – din curiozitate? Din devoţiune? – dar atunci când cei care l-au arestat pe Isus au încercat să-l prindă, tânărul le-a lăsat în mâini pânza şi a fugit gol (Mc 14,52). Dar mai ales istoria lui Marcu se contopeşte cu aceea a apostolilor: Paul şi Barnaba, în special, pe care el i-a urmat în Cipru în prima expediţie apostolică (era verişor al lui Barnaba) şi pe care după aceea, probabil obosit, probabil înfricoşat, ajuns la Perge, în Pamfilia, el i-a părăsit pentru a se întoarce singur la mama sa, la Ierusalim (cf. Fap 13,13). Paul a fost îndurerat pentru asta; aşa încât nu l-a voit însoţitor, după trei sau patru ani, în a doua călătorie, cu toate că Barnaba mijlocea; aşa că Barnaba şi Marcu l-au lăsat pe Paul cu Sila pentru a naviga în Cipru (Fap 15,37-40). Dar după aceea Paul i-a iertat lui Marcu prima infidelitate în truda apostolică, pentru că de trei ori îl numeşte cu iubire în scrisorile sale (Flm 24; Col 4,10; 2Tim 4,11). Şi despre raporturile dintre Petru şi Marcu, în afară de cele amintite, ştim puţin; dar ne este suficient aici să ne însuşim concluzia tradiţiei şi a studiilor moderne: Evanghelia sfântului Marcu este o reproducere scrisă a catehezei narative a apostolului Petru la Roma; ea reflectă, fără intenţii literare, dar cu mare simplitate şi vivacitate de amănunte, relatările sfântului Petru cu privire la memoriile lui; documentaţia sa este îndeosebi, dacă nu singura, însuşi cuvântul apostolului, prezentat ca raport genuin al unui martor ocular, care păstrează cea mai nemijlocită impresie despre Isus”.

Catedrala ortodoxă coptă „Sfântul Marcu”

Este cea mai mare catedrală din Africa şi din Orientul Mijlociu. În realitate cu denumirea „Sfântul Marcu” se numeşte un ansamblu de clădiri religioase care fac parte toate din sediul primaţial al patriarhului copt. Între aceste construcţii este de exemplu mica biserică „Sfântul Petru şi Sfântul Paul” unde ISIS a făcut, la 11 decembrie 2016 (sărbătoarea musulmană Mawlid) un atentat care a provocat 25 de victime şi zeci de răniţi. Inaugurarea catedralei a avut loc la 25 iunie 1968 într-o ceremonie la care au luat parte preşedintele egiptean Gamal Abdel Nasser şi monarhul etiopian Haile Selassie.

Terenurile unde se înalţă complexul „Sfântul Marcu”, unde de-a lungul secolelor au fost construite, remodelate şi dărâmate numeroase clădiri, au fost acordate Bisericii ortodoxe copte în îndepărtatul an 969 de generalul Gawhar, cuceritorul Africii de Nord pentru dinastia Fatimidilor şi fondator al oraşului Cairo, precum şi a moscheii universităţi al-Azhar. A fost vorba despre o compensaţie pentru terenurile luate pentru a construi „Palatul Ma’ad al-Muizz Li-Deenillah”, mare operă care intra în planurile urbanistice ale noii capitale a Egiptului. În secolul al XII-lea în zonă se înălţau deja zece biserici copte, dintre care însă mare parte au fost distruse după aceea, în timpul domniei lui Qalawun, la 18 februarie 1280.

Actualmente în zonă există şapte biserici între care, în afară de „Sfântul Marcu”, „Sfinţii Petru şi Paul”, vestita biserică Anba Rouis’ construită în secolul al XIV-lea. Numele său original, Sfântul Mourkious, s-a schimbat după ce Anba Rouis a fost înmormântat în acest loc în 1404. În fiecare zi mii de persoane vizitează această biserică pentru a cere binecuvântarea şi mijlocirea sfântului.

De Luis Badilla – Francesco Gagliano

(După Vatican Insider, 6 aprilie 2017)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.