Categorii

Diviziunile şi contrastele dintre Biserici pun în pericol Sinodul panortodox din Creta

Diviziuni-sinod-panortodoxDesfăşurarea marelui Sinod panortodox (ansamblul celor 14 patriarhii şi Biserici ortodoxe), care ar trebui să se reunească la Creta de la 18 la 27 iunie, este în mare pericol. La mai puţin de două săptămâni de la începutul lucrărilor, patriarhia de Antiohia a cerut să se amâne reuniunea, pe care ea o consideră contrară tradiţiei conciliare ortodoxe „lipsind o soluţie acceptabilă la conflictul care o vede opusă Ierusalimului, datorită jurisdicţiei asupra ortodocşilor din Qatar”.

De fapt, Biserica din Antiohia a rupt comuniunea cu Ierusalimul, ca urmare a numirii din partea acesteia din urmă a unui episcop în Qatar, teritoriu care n-ar fi sub jurisdicţia sa.

Într-o notă difuzată ieri de secretariatul patriarhiei greco-ortodoxe de Antiohia se subliniază că „dacă Sinodul ar trebui să se desfăşoare în umbra unei rupturi a comuniunii între două Biserici apostolice, asta ar face să se înţeleagă că participarea la dezbaterile sinodale este posibilă şi fără participarea la sfânta euharistie”. Toate acestea, continuă comunicatul, „ar face ca Sinodul să-şi piardă caracterul său ecleziologic şi l-a îmbrăca într-un caracter pur administrativ, cu o abordare contrară obişnuitei tradiţii conciliare ortodoxe”. Documentul adaugă că astăzi lipseşte „climatul de iubire şi fraternitate în Cristos” care ar trebui să caracterizeze un astfel de sinod, manifestare a „unităţii Bisericilor ortodoxe”. De altfel, se ştie bine că patriarhul ecumenic Bartolomeu I a propus ca examinarea acestei probleme, astăzi secundară, să fie suspendată până la sfârşitul marelui Sinod.

Nota subliniază că „ordinea de zi a Sinodului şi respectivele documente pregătitoare nu tratează, aşa cum s-a prevăzut într-un prim moment, provocările înfruntate de poporul credincioşilor, mai ales tinerii […] nici cea a relaţiilor dintre Biserica ortodoxă şi lumea contemporană”.

În sfârşit, patriarhia de Antiohia exprimă dezamăgire cu privire la faptul că „problema calendarului liturgic pentru unificare Paştelui” a fost înlăturată din ordinea de zi a Sinodului general, „în pofida importanţei sale pentru poporul ortodox cu sediul din Antiohia, care spera să obţină de la Biserica ortodoxă universală o luare de poziţie pastorală în această materie”.

Şi Bulgaria

Patriarhia de Antiohia nu este singura care cere amânarea Sinodului panortodox. Şi Biserica bulgară a cerut amânarea lui datorită problemelor de natură organizatoare şi datorită dezacordurilor persistente cu privire la textele supuse votării, şi nu exclude ipoteza boicotului.

Desfăşurarea acestui eveniment istoric – primul după schisma din 1054 – care este în pregătire de peste 50 de ani, nu poate să fie făcută în lipsa chiar şi numai a uneia dintre Bisericile autocefale.

De vinerea trecută, 3 iunie, Sinodul Bisericii ortodoxe ruse – care singură cuprinde jumătate din lumea ortodoxă, cu cei 150 de milioane de credincioşi ai săi – exercită presiuni asupra patriarhiei de Constantinopol pentru ca să indice o reuniune de urgenţă a ansamblului Bisericilor, care să se ţină cel târziu la 10 iunie, pentru a încerca să aplaneze controversele, dar se pare că lipseşte timpul pentru a accepta această provocare.

În realitate ţinerea „sfântului şi marelui” Sinod, confirmat în contextul sinaxei de la Chambéry din ianuarie, se datorează în mare parte tenacităţii patriarhului ecumenic de Constantinopol, Bartolomeu I.

Actualizarea ortodoxiei

Conform cotidianului La Croix „dacă punctele inserate în ordinea de zi sunt departe de a rezolva diviziunile acumulate în cursul secolelor, Bartolomeu nu vrea ca acesta să fie un eveniment scop în sine însuşi, ci începutul unui lung proces de actualizare a ortodoxiei. Iată pentru ce el a limitat înadins discuţiile cu privire la textele din ordinea de zi, limitându-se să ajungă într-un prim moment la un consens de bază cu privire la chestiuni”. O sursă apropiată patriarhiei afirmă că „aspectul preponderent până la urmă este tocmai faptul de a se reuni, pentru a trimite lumii un semnal de unitate”. Totuşi, dincolo de conflictul care are opuse Antiohia şi Ierusalimul, există şi Bisericile mai intransigente (Bulgaria, Georgia) care refuză să-l urmeze pe Bartolomeu în acest ideal. Astăzi principalele elemente de discordie se referă la căsătorie, la relaţiile dintre Biserica ortodoxă şi lumea contemporană şi relaţiile cu celelalte confesiuni creştine, cu termenul ecumenism care în ochii celor mai conservatori asumă un caracter de erezie.

În afară de asta merită de notat că după ce s-a îndoit îndelung cu privire la participarea sa la conciliu, Moscova a atenuat propria poziţie în urma întâlnirii dintre patriarhul Kiril şi papa Francisc în Cuba, în februarie.

De Fady Noun

(După agenţia AsiaNews, 8 iunie 2016)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătraşcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.