Categorii

Angelus (24.1.2016)

Angelus-24012016Iubiţi fraţi şi surori, bună ziua!

În Evanghelia de astăzi, evanghelistul Luca înainte de a prezenta discursul programatic al lui Isus la Nazaret, rezumă pe scurt activitatea sa evanghelizatoare. Este o activitate pe care El o săvârşeşte cu puterea Duhului Sfânt: cuvântul său este original, pentru că revelează sensul Scripturilor; este un cuvânt autoritar, pentru că porunceşte chiar şi duhurilor necurate şi acestea se supun (cf. Mc 1,27). Isus este diferit de învăţătorii din timpul său: de exemplu, n-a deschis o şcoală pentru studierea Legii, ci merge pentru a predica şi învaţă peste tot: în sinagogi, pe drumuri, în case, mereu în mişcare! Isus este diferit şi de Ioan Botezătorul, care proclamă judecata iminentă a lui Dumnezeu, în timp ce Isus vesteşte iertarea sa de Tată.

Şi acum să ne imaginăm că intrăm şi noi în sinagoga din Nazaret, satul unde Isus a crescut până la circa treizeci de ani. Ceea ce se întâmplă acolo este un eveniment important, care schiţează misiunea lui Isus. El se ridică pentru a citi Sfânta Scriptură. Deschide sulul profetului Isaia şi ia textul unde este scris: „Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună” (Lc 4,18). Apoi, după un moment de tăcere plin de aşteptare din partea tuturor, spune, în uimirea generală: „Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care aţi ascultat-o cu urechile voastre” (v. 21).

A evangheliza pe cei săraci: aceasta este misiunea lui Isus, după cum spune El; aceasta este şi misiunea Bisericii şi a fiecărui botezat în Biserică. A fi creştin şi a fi misionar este acelaşi lucru. A vesti Evanghelia, cu cuvântul şi, chiar mai înainte, cu viaţa, este finalitatea principală a comunităţii creştine şi a fiecărui membru al său. Se observă aici că Isus adresează Vestea Bună tuturor, fără a exclude pe nimeni, ba chiar privilegindu-i pe cei mai de departe, pe suferinzi, pe bolnavi, pe rebutaţii societăţii.

Să ne întrebăm: ce înseamnă a evangheliza pe cei săraci? Înseamnă înainte de toate a ne apropia de ei, înseamnă a avea bucuria de a-i sluji, de a-i elibera de oprimarea lor şi toate acestea în numele şi cu Duhul lui Cristos, pentru că El este Evanghelia lui Dumnezeu, El este Milostivirea lui Dumnezeu, El este eliberarea lui Dumnezeu, El este cel care s-a făcut sărac pentru a ne îmbogăţi cu sărăcia sa. Textul din Isaia, întărit de mici adaptări introduse de Isus, arată că vestirea mesianică a Împărăţiei lui Dumnezeu venită în mijlocul nostru se adresează în mod preferenţial celor marginalizaţi, celor închişi, celor asupriţi.

Probabil că în timpul lui Isus aceste persoane nu erau în centrul comunităţii de credinţă. Putem să ne întrebăm: astăzi, în comunităţile noastre parohiale, în asociaţii, în mişcări, suntem fideli faţă de programul lui Cristos? Evanghelizarea săracilor, a duce vestea bună, este prioritatea? Atenţie: nu e vorba numai de a face asistenţă socială, cu atât mai puţin activitate politică. E vorba de a oferi forţa Evangheliei lui Dumnezeu, care converteşte inimile, vindecă rănile, transformă raporturile umane şi sociale conform logicii iubirii. De fapt, săracii sunt în centrul Evangheliei.

Fecioara Maria, Mama evanghelizatorilor, să ne ajute să simţim puternic foamea şi setea de Evanghelie care există în lume, în special în inima şi în trupul săracilor. Şi să dobândească pentru fiecare dintre noi şi pentru fiecare comunitate creştină să mărturisim concret milostivirea, marea milostivire pe care Cristos ne-a dăruit-o.

_______________

După Angelus

Iubiţi fraţi şi surori,

Vă salut cu afect pe voi toţi, veniţi din diferite parohii din Italia şi din alte ţări, precum şi asociaţiile şi familiile.

Îndeosebi, salut studenţii din Zafra şi credincioşii din Cervellò (sunt spanioli); pe participanţii la întâlnirea promovată de „Comunitatea mondială pentru meditaţia creştină”; şi grupurile de credincioşi veniţi din arhidieceza de Bari-Bitonto, din Tarcento, Marostica, Prato, Abbiategrasso şi Pero-Cerchiate.

Urez tuturor duminică frumoasă şi vă rog nu uitaţi să vă rugaţi pentru mine! Poftă bună şi la revedere!

Franciscus

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.