Categorii

A noua Adunare a Reprezentanţilor Catolici Chinezi: smog şi poluare şi în 2017

china-bisericaA noua Adunare Naţională a Reprezentanţilor Catolici Chinezi s-a ţinut la Pechin de la 27 la 29 decembrie. Ea a fost o continuă exaltare a independenței şi a autonomiei Bisericii chineze (de Sfântul Scaun) afirmată de membrii Partidului Comunist Chinez şi repetată în aceeaşi termeni de episcopii prezenţi. În social media chineze se difuzează comentarii despre eveniment. Ceea ce propunem aici este scris de un preot din comunitatea oficială care se autonumeşte „Un preot de la munte”. Pentru „P. Shanren”, A noua Adunare a creat confuzie şi mai mare în Biserica chineză, ca smogul care domină capitala şi multe părţi din China în aceste zile. Episcopii au fost trataţi ca nişte „păpuşi” din partea membrilor Partidului prezenţi acolo. Problema de la rădăcină este că un Partid ateu vrea să comande, să conducă şi să corecteze o experienţă religioasă. Preotul afirmă oricum că unii episcopi nu s-au supus jocului şi au refuzat să participe la liturghiile celebrate de episcopi ilegitimi, prezenţi la Adunare. Pentru „P. Shanren” acesta este „semnalul pozitiv” cel mai frumos la care se putea aştepta Papa Francisc şi Sfântul Scaun, aşa cum s-a exprimat Sala de Presă a Sfântului Scaun într-o declaraţie care a precedat Adunarea. (Traducerea din chineză îngrijită de AsiaNews).

31 decembrie 2016: ultima zi a anului, smog apăsător!

27-29 decembrie 2016: guvernul chinez ţine la Pechin a noua Adunare a Reprezentanţilor Catolici, obişnuit numită „Jiuda”, „Marea Nouă”.

20 decembrie 2016: purtătorul de cuvânt al Vaticanului difuzează o declaraţie despre hirotonirile episcopale de la Chengdu şi Xichang precum şi despre a noua Adunare. Despre acest aspect, declaraţia subliniază că Papa va da o evaluare pe baza „faptelor dovedite”.

Asta înseamnă că „faptele dovedite” încă n-au apărut. Gianni Valente de la Vatican Insider a interpretat [declaraţia] ca şi cum Papa n-ar interzice în mod explicit episcopilor chinezi să participe sau să boicoteze Adunarea. Papa speră ca guvernul chinez să dea „semnale pozitive”. Cardinalul Joseph Zen, fără multă speranţă, interpretează ca „semnal pozitiv” faptul că Papa vrea ca episcopii chinezi să „boicoteze” Adunarea. În tot anul 2016, destul de straniu, ucanews.com [agenţie de presă catolică din Hong Kong] foarte rar a publicat articole ale cardinalului Zen!

Ce este „boicotarea” Adunării?

Prima Adunare a Reprezentanţilor Catolici a fost convocată la 15 iulie 1957. Trebuia să dureze numai 3 zile, dar închiderea sa s-a prelungit până la 2 august. Episcopii din vechea Chină, care acum trăiesc în Noua Chină, au fost „segregaţi” timp de 18 zile. Laicul Liu Bainian [actual preşedinte onorific al Asociaţiei patriotice, prezent la a noua Adunare], prezent la acea întâlnire ar trebui să-şi amintească cu claritate ce discutau în mod aprins acei episcopi.

De fapt, acea Adunare nu era „numai un loc unde să se ridice mâna pentru o simplă aprobare”, ci era un timp în care să se lupte cu efort extrem, ceea ce face să se înţeleagă sensul unei „boicotări” a Adunării. Şi a noua Adunare a fost programată pentru trei zile, dar noi am trăit numai trei zile de aplauze şi trei zile de completare liniştită.

Pr. Gan Baolu din China a scris că anul 2016 [se încheie] cu „energie pozitivă” graţie stării sale de minte a „unei inimi care este fără smog şi pentru aceasta vede cerul albastru”. Imediat după a noua Adunare a contactat repede un episcop familiar lui, vorbind despre impresiile lor.

Episcopul s-a gândit că la întâlnire a fost într-un fel „semnalul pozitiv”: tonul discursurilor liderilor chinezi era mult mai moale decât înainte şi în mod deliberat făcea ecou purtătorului de cuvânt al ministerului afacerilor externe, pentru ca Vaticanul să continue să fie „flexibil şi pragmatic”.

Şi mai important, despre temele Adunarea n-a dezbătut în mod intens ca odinioară, exceptând unii indivizi, toţi au discutat despre congregaţiile călugăreşti, despre parohii, vocaţii, slujire pastorală, dar nu sloganurile despre „independenţa şi autonomia faţă de guvern a unei Biserici încâlcite”. Episcopul i-a spus părintelui Gan: „Îţi sugerez să ai posibilitatea să studiezi raportul complet şi discursurile şi să asculţi punctele de vedere şi opiniile celorlalţi participanţi. Cât priveşte aprecierile negative din mass-media, nu trebuie să ne implicăm în vârtejul discuţiilor”.

În acelaşi timp, pr. Gan a citat şi impresiile a doi preoţi care au participat la Adunare: „Yu Zhengsheng, preşedintele Conferinţei Consultative a Poporului Chinez, a făcut un discurs important participanţilor la a noua Adunare. Şi directorul administraţiei statale pentru afacerile religioase, Wang Zuoan a făcut un discurs important la deschidere. De fapt, ceea ce Wang a spus cu privire la politica Chinei faţă de Vatican, faţă de declaraţia Vaticanului, sau faţă de răspunsul purtătorului de cuvânt al ministerului de externe dat jurnaliştilor, totul poate fi privit ca expresii concrete de prietenie reciprocă, drept roade ale unui dialog sustenabil”.

Îmi amintesc de scena imediat după a opta Adunare. Mons. Xing Wenzhi de Shanghai plângea în mod amar şi spunea: Acele trei zile au fost ca şi cum am fi trăit în iad, cu adevărat sufocaţi de mânie. Mons. Li Liangui de Xianxian a reuşit să „scape” încercând să nu participe la Adunare.

Acum a noua Adunare s-a încheiat. Din fotografiile difuzate pe internet, toţi cei care aveau tichia [episcopii] par că trăiesc în paradis, pasionaţi şi vibranţi. Am studiat cu seriozitate aceste fotografii online, căutând persoane care eu am sperat să nu fie acolo. De la început până la sfârşit, n-am putut să-l găsesc pe mons. Li Linagui de Xianxian şi pe mons. Hu Xiande de Ningbo. Nu ştiu cum au reuşit ei să scape de obiectivele aparatelor de fotografiat. Unele persoane au spus că în mod sigur ei au scăpat de concelebrarea cu episcopi ilegitimi. Cu toată probabilitatea aceştia sunt „indivizii” despre care vorbeşte părintele Gan. În mod inevitabil, acesta este „semnalul pozitiv” pe care Papa Francisc spera să-l vadă în credinţă.

Maestrul Wang [Wang Zuoan] a indicat: „A noua Adunare subliniază că adeziunea la principiile de independenţă, autonomie şi auto-gestiune a Bisericii, precum şi sistemul Adunării Reprezentanţilor sunt manifestările autostimei şi încrederii în sine a Bisericii catolice din China; ele sunt fundamentele şi bazele Bisericii catolice din China; o adeziune la o Biserică organizată în mod democratic, care promovează chinezificarea şi studiile teologice legate de viitorul Bisericii catolice din China; adeziunea de a face să crească talentele ca forţă interioară care conduce Biserica catolică din China spre o dezvoltare sustenabilă”. Acest pasaj este „intrigant, fără precedent, de care trebuie ţinut cont”. Cred că acesta este rezultatul care reiese dintr-un stereotip ideologic chinez cu privire la „a sta în alertă în faţa prezenţei duşmanului”.

„Independenţă drept concretizare a autostimei şi încrederii în sine; autogestionarea ca o stabilizare în propria viaţă; chinezificarea ca legată de viitorul Bisericii catolice; construirea de talente ca forţa interioară care conduce la dezvoltarea sustenabilă”: aceste patru fraze cu emfaza asupra „independenţei”, „autonomiei”, „Chinei”, „puterii” nu sunt altceva decât reeditarea pentru timpurile noi a unei vechi gândiri conform căreia „omul va cuceri natura”. Acest mod de a gândi aminteşte de ideile exprimate într-un articol publicat în media comuniste în timpul zilelor celei de-a noua Adunări, cu titlul „Disciplina politică este că comuniştii nu pot crede în religie”.

Comuniştii nu cred în religie, dar administrează religiile cu un „crez ateist” pentru a controla religiile „teiste”. Asta face crezurile religioase sacre ceva asemănător cu nişte „păpuşi”. În timpul celei de-a noua Adunări, niciunul dintre chinezii cu tichie [episcopii] nu s-a simţit în adâncul inimii „folosit ca o păpuşă”?

Pr. Gan crede că nu există lume „fără neplăcere”. Unul care caută fericirea în pofida neplăcerilor, are picioarele pe pământ. Pentru aceasta, fratele Baoguang a spus că părintele Gan poate deveni preşedinte, exact ca Liu Bainian, mereu „ferm într-o poziţie inatacabilă”!

De data aceasta Liu Yang a vorbit cu un anumit echilibru: „Stabilirea Asociaţiei patriotice este foarte diferită de următoarea politică a auto-alegerii şi a auto-hirotonirii [episcopilor] şi de opoziţia deschisă faţă de Sfântul Scaun. Nu se opate generaliza! Foarte puţine persoane sunt doritoare să studieze această temă cu calm şi în manieră completă”. Eu cred că şi laicul Liu Bainian este reticent în a voi să atingă acest punct delicat.

În timpul celor trei zile ale celei de-a noua Adunări, diferite cazuri din societate meritau atenţie. Unul este cazul asasinării lui Lei Yang, ucis la 7 mai 2016. După şase luni de muncă dură, prima curte a decis să nu-i cerceteze pe cei cinci poliţişti implicaţi. Soţia lui Lei Yang a spus că ea era sub presiune şi nu mai reuşea să suporte stresul. Astfel ea a avut o reconciliere privată cu poliţiştii şi s-a pus de acord să nu-i mai denunţe. Asta arată că statul de drept este în realitate [supus] voinţei omului [the rule of law is a rule of man].

La Tinajin, pentru a încerca să câştige ceva pentru a trăi, o doamnă bătrână a pus pe picioare o baracă mare unde organiza trageri cu arma în baloane. A fost acuzată de posesie ilegală de arme de foc şi condamnată la trei ani de închisoare.

Un alt caz este cel al lui Jia Jinlong, Yang Gailan şi copiii săi (http://www.agile-news.com/). La 29 decembrie articolul lui Wang Wusi, cu titlul „Anul 2016 a trecut şi aceste persoane sunt incompetente” a fost şters cu forţa. Şi la 29 decembrie a apărut în Global Times articolul: „Biserica ar trebui să fie influentă în societate”, care nu este deloc fals! Influenţa Bisericii catolice din China asupra dreptăţii sociale este practică nulă.

Fraţii de la ţară mi-au prezentat criticile lor aduse Bisericii: „La început, ca laic din lumea externă, credeam că Biserica ar putea să aducă dreptate. Acum n-o suport pentru că ea este redusă la sclavie. Dăm responsabilitatea dreptăţii Statelor Unite. Peste un anumit număr de ani, cei care rămân vor întreba: Cine a adus aici democraţia şi libertatea? Oamenii vor răspunde: Trump şi Biserica prezbiteriană, americanii. Biserica catolică a rămas legată de o imagine de strângere a mâinilor cu naziştii”.

Yi Zhongtian a spus: „Ce este acest fenomen din China actuală? Dezvoltată economic, goală din punct de vedere spiritual. Folosesc 16 caractere chineze pentru a rezuma: puternică, vigilentă, cu portofele pline, dar fără Dumnezeu”. În articolul meu Întâlnirea în ziua Domnului: „În China de astăzi, societatea este fără virtute, Biserica este falsă, şi oamenii sunt plini de preocupări”.

În orice caz, lucrul bun al credinţei este că „Dumnezeu n-a abandonat poporul său, şi izvorul mântuirii lui Isus curge încă şi omul care doreşte adevărul încă poate să-l vadă chiar şi cu un smog foarte dens”.

La 23 decembrie 2016, boala mea persistentă s-a calmat. Mulţumesc lui Dumnezeu, şi mulţumesc grijii unui credincios, vizitei confraţilor mei preoţi şi tratamentului doctorului. Eu m-au însoţit până la începutul anului 2017. În ziua de Crăciun, graţie părintelui Yu, care i-a adus pe credincioşi, am putut să celebrez Liturghia de Crăciun pe patul meu de bolnav. Mulţumesc din inimă.

Am urmărit a noua Adunare din boala mea. Şi am experimentat o Biserică bolnavă în timpul bolii mele.

Papa Francisc, la sfârşitul anului 2016 a spus: „A crede în Evanghelie, a o reînnoi, a nu distruge Biserica prin dezbinări” [vezi Papa către Curia Romană, 22 decembrie 2016]. Să credem în Evanghelie, vom fi reînnoiţi, să credem în Evanghelie şi ne vom reuni, nu ne vom împărţi, să credem în Evanghelie şi vom apăra Biserica de cei care încearcă s-o ameninţe.

Ce este Evanghelia? Este marele adevăr că „Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat, şi El este cu omul”.

În a noua Adunare, Biserica chineză [a arătat] lipsa spiritului de a crede în Evanghelie. Dacă celei de-a noua Adunări îi lipseşte credinţa în spiritul Evangheliei, atunci nu cunoaşte reînnoirea. De aceea, după 2016, ce se va întâmpla cu Biserica din China? Va continua să se împartă şi să se distrugă? În 2017, Biserica chineză va merge pe calea „independenţei şi a autonomiei” tot mai mult?

La 31 decembrie 2016 smogul n-a fost risipit, şi în mod potenţial este târât în Anul Nou.

De Shan Ren Shen Fu

(După agenţia AsiaNews, 2 ianuarie 2017)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.